Posiadanie szybkiego szacha jest kluczową umiejętnością do opanowania. Początkujący szachista dowie się, że szach mat nie jest łatwy do osiągnięcia, ale przy odrobinie praktyki możliwe jest szybkie zrobienie szacha królem przeciwnika. Kluczem do tego jest wykonywanie dokładnych i konsekwentnych ruchów w celu matowania króla przeciwnika. Aby skutecznie matować króla przeciwnika, musisz nauczyć się kilku najczęstszych schematów matowania. Kiedy opanujesz te wzory, będziesz miał solidną bazę, z której będziesz mógł kryć króla przeciwnika.
Istnieją dwa podstawowe wzory szachów. Szach mat z tyłu, znany również jako szach mat z dwóch ruchów, jest najszybszy. Jest on osiągany, gdy król znajduje się na pierwszym lub ósmym rzędzie planszy. Król musi zostać zaatakowany przez wieżę lub królową. Ten ruch wymaga najsłabszych posunięć.
Istnieje również Fool’s Mate. Jest to najszybszy szach mat, ale wymaga dwóch nieprzemyślanych ruchów od gracza Białych. Ruch zaczyna się od przesunięcia białego pionka z g2 na g4. Król musi wtedy wyjść poza zasięg ataku tego piona. Następnie pionek przesuwa się o dwie przestrzenie na e4. To otwiera miejsce dla królowej, która może poruszać się po przekątnej i szachować króla.
Innym wzorem szacha jest Smothered Mate. Ten wzór pojawia się, gdy królowa jest ustawiona przeciwko królowi. Ten motyw będzie się powtarzał w dalszej części artykułu. Najczęstszym ruchem jest uwięzienie króla w linii ukośnej, ale są też inne ruchy, które mogą być użyte do matowania króla przeciwnika.
Szachownica tylna jest najczęstszą szachową szachownicą, ale rzadko osiąga się ją poza poziomem początkującym. Jest też najtrudniejszy do zrealizowania. Tego ruchu można uniknąć za pomocą normalnego ruchu ataku Grobu, którym jest 2.Bg2. Ten ruch pozwala na wykonanie Fool’s Mate na ruchu drugim.
Mat Uczonego to kolejny sposób na szybkie skontrowanie króla przeciwnika. Robi się to poprzez rozwój królowej lub gońca. Ten ruch jest skierowany na kwadrat f7 we wczesnej fazie gry. Ten ruch jest często używany przez graczy, którzy mają lekką kwadraturę gońca. Kluczem do tego posunięcia jest rozwinięcie królowej, tak aby znalazła się na placu f7, a goniec na placu f4. Królowa będzie musiała również uwięzić króla na przekątnej.
Szachownica podwójnych rycerzy jest nieco trudniejsza do wykonania. Ten ruch wymaga połączenia w parę dwóch rycerzy. Jeżeli przeciwnik ma nierozwiniętego rycerza, to trzeba będzie zagrać w jego ręce, aby zrealizować ten szach mat.
Pionek głupca to szybki i łatwy sposób na skontrowanie króla przeciwnika. Ten wzór działa tylko wtedy, gdy przeciwnik nie jest świadomy jego istnienia. Ruchy wymagane do wykonania tego szacha są takie same jak w przypadku Szaraka.
Innym sposobem na szybkie zameldowanie króla przeciwnika jest przechwycenie pionów. Jeśli przeciwnik ma tylko króla, należy przesunąć się na środek planszy i dać swoim pionkom biegać dookoła. Król musi zejść z drogi, ale to może być trudne, jeśli twój przeciwnik ma gawrona lub gońca na tym samym kolorze kwadratu. Gdy uda ci się pokonać króla przeciwnika, twoja gra będzie skończona.
Podobne tematy